UX- en UI- pijlers voor je nieuwe website
Een nieuwe website laten bouwen?
Dan is het verstandig om in het ontwerp al de user experience (UX) en user interface (UI) mee te nemen. Dit zijn de bouwstenen van jouw nieuwe website. Maar wat betekenen ze precies?
User experience (UX)
De user experience zorgt voor een prettige ervaring voor bezoekers van je website. De letterlijke vertaling is dan ook gebruikerservaring. Snelheid speelt hierin een grote rol. Daar wordt niet alleen de snelheid van je website mee bedoeld, maar ook dat een bezoeker snel moet vinden wat hij zoekt. Of de bezoeker moet een actie snel kunnen uitvoeren op de website.
Toch is het niet altijd mogelijk om 100% gebruik te maken van UX, omdat het begrip zeer ruim is.
Het is daarom belangrijk om te onderzoeken hoe je jouw website zo gebruiksvriendelijk kan maken. Overleg met je webdesigner en kijk naar het gedrag en de behoeften van jouw doelgroep.
User Interface (UI)
De letterlijke vertaling van user interface is gebruiksomgeving, user interface draait om het aanzicht van de website. Het ontwerp speelt dan ook een grote rol in de user interface. Soms zorgen simpele kleine aanpassingen voor een betere gebruikservaring voor de bezoeker.
UX- en UI-principes
Er zijn verschillen tussen UX en UI, maar er is ook overlapping. De begrippen zijn breed en omvatten veel meer dan de informatie die je in dit artikel krijgt. We belichten enkele belangrijke pijlers binnen UX en UI.
Herkenbaarheid
Herkenbaarheid moet jouw doelstelling zijn bij het laten bouwen van een website. Maak je website herkenbaar, gebruik steeds dezelfde kleuren, logo en een makkelijke navigatie.
Weinig kliks
Maak zeker geen doolhof van jouw website. Het moet zo zijn dat een bezoeker binnen drie klikken de nodige informatie op je website kan vinden. Weinig scrollen is een mooie bijkomstigheid, maar richt je in eerste instantie op de menustructuur. Dit komt de UX van jouw website zeker ten goede.
Minimalistisch design
Maak geen kermis van jouw website. Je website moet overzichtelijk en duidelijk zijn. Zorg voor een call-to-action en een performant contactformulier. Natuurlijk wil het oog ook wat en daar mag je best moeite in steken, maar een te overheersende UI moet niet ten koste gaan van de UX.
Mobile first
Dat websites ook mobiel vriendelijk moeten zijn zet zich al jaren door. Dit komt niet uit de lucht vallen. Bezoekers gaan bijna driekwart van de tijd met een mobiel toestel online. Wel dien je rekening te houden met het verschil in UX en UI voor mobiel en desktop.
Toegankelijk
Een deel van de internetgebruikers heeft een beperking. Dit moet je altijd in het achterhoofd houden voor een goede UX. Niet iedereen ziet, hoort en begrijpt namelijk alles zoals jij. Maak je website dus toegankelijk.
Hulpmiddelen hiervoor zijn: video’s ondertitelen, audio-versies van je content maken en kleurcontrasten hanteren.
UX en UI naadloos op elkaar aan laten sluiten
Je kan dus niet genoeg aan de gebruiksvriendelijkheid denken. Pak daarom in de ontwerpfase de UX al mee. Een mooie website die ook nog eens gebruiksvriendelijk is voor bezoekers is dan het eindresultaat. Probeer UX en UI naadloos op elkaar aan te laten sluiten.