Een nieuwe website op een bestaande domeinnaam?

Waar moet je aandenken!

Door een nieuwe website te laten maken, zet je de stap naar meer online succes. Een mooier design of verbeterde techniek achter de website levert in de praktijk vaak meer conversie op. Ben je helemaal happy met je huidige domeinnaam en wil je deze behouden voor je nieuwe website? Dan zijn er enkele (niet onbelangrijke) zaken waar je echt rekening mee moet houden.

Jouw oude website vervangen door een nieuwe

Denk je aan een vernieuwde en verbeterde website, dan wil je natuurlijk dat deze een mooi design krijgt die toekomstproof is. Jouw oude website moet immers in een modern jasje gegoten worden. Naast het uiterlijk is de content een belangrijk aandachtspuntje. Je wilt dat een deel van de oude content mee komt en dat de bezoekers nog makkelijker de juiste content op jouw website kunnen vinden. Om dit te realiseren, moet misschien de menubalk een nieuwe indeling krijgen. En wanneer je daar aan begint, krijgen webpagina’s een andere locatie en moet je de verhuizing hiervan zorgvuldig regelen.

 

En hoe zit het met de hosting van de nieuwe website?

Al met al moet je bij het maken van een nieuwe website met de bestaande domeinnaam rekening houden met zoekmachines, de hostingprovider, bezoekers en meer.

Dat valt allemaal nog niet mee…

De bestaande domeinnaam gebruiken voor de vernieuwde website is zeker mogelijk, maar de omvangrijke checklist omtrent dit proces zal veel website-eigenaren doen duizelen. Gelukkig hoef je al deze zaken niet zelf te regelen. Het is zelfs beter om risicovolle zaken als URL-migratie over te laten aan een webdesigner die weet hoe dit moet gebeuren. Indien URL-migratie niet goed wordt gedaan, kun je al je posities in Google en verkeer kwijtraken. Een ware nachtmerrie als je het ons vraagt. 

Laat je nieuwe website maken door T-webdesign

Jouw website laten maken door T-webdesign heeft voordelen. Alle zaken omtrent het overzetten van de website (bijvoorbeeld de URL-migratie) nemen we jou uit handen. De meeste hiervan zijn inbegrepen bij de vaste prijs van het websitepakket.

Geen omkijken naar redirects

Ook als jouw domeinnaam exact hetzelfde blijft, kan URL-migratie nodig zijn. Je kunt hierbij denken aan een andere website structuur. Wanneer de menu indeling op de schop gaat, is de kans aanwezig dat URL’s wijzigen. Door het aanmaken van redirects worden alle webpagina’s zorgvuldig verhuisd. We zorgen ervoor dat er geen kapotte links ontstaan of de opgebouwde SEO-waarde van je webpagina’s volledig verdwijnt.

Klaar voor de volgende stap?

Op een gegeven moment stel je vast dat je website toch wel verouderd is en een update of volledige vernieuwing nodig heeft. Je website is de introductie van je bedrijf en moet zorgen voor nieuwe klanten en verkopen. T-webdesign geeft je gratis advies en zorgt voor een vrijblijvende detail offerte.

 

Wat is de gemiddelde levensduur van een website?

Deze vraag krijgen we regelmatig, en dan is ook logisch wanneer je een nieuwe website wil laten bouwen die duizend of meer euro’s kan kosten, dat je wil weten hoelang je er mee doet. Hierop is er geen simpel antwoord. Maar algemeen genomen moet je na 3 tot 5 jaar je website toch wel eens een grondige restyling meegeven.

Welke factoren zijn belangrijk in de levensduur van een website?

Er zijn een drietal vlakken waarop je website ingehaald kan worden door de tijd: techniek, design en content. Ik neem je mee in alle drie de factoren om daarna te kijken welke oplossingen er voor zijn om vóór de ontwikkeling hier al rekening mee te houden.

Techniek

De technieken en mogelijkheden volgen elkaar snel op. De kans op veroudering ligt hierbij op de loer. Je herkent een verouderde techniek bijvoorbeeld aan:

  • Een website die niet veilig is en makkelijk gehackt kan worden
  • Een website die niet goed leesbaar is op bepaalde apparaten (niet mobielvriendelijk dus)
  • Een veel te lange laadtijd

Voorkom een verouderde techniek

Het begint met de keuze van het CMS waar je website op is gebouwd.  T-webdesign kiest voor het open-source CMS van WordPress. Dit systeem wordt steeds doorontwikkeld en heeft geen hoge licentiekosten. Het WordPress CMS is wereldwijd één van de meest gebruikte Content Management Systemen.

Je website wordt regelmatig geüpdatet, zodat de techniek steeds wordt vernieuwd. Plugins krijgen updates of worden vervangen door betere oplossingen.

Design & uitstraling

Als je kiest voor een eigentijds design dat past bij je huisstijl dan kan dat design over drie jaar verouderd zijn. Er zijn altijd een aantal designtrends waar webdesigners vaak in meer of mindere mate op aansluiten. Vergelijk maar eens een website van vier jaar oud met een website die gisteren live is gegaan.

Het advies is om hier regelmatig in te vernieuwen. Dit hoeft echt niet maandelijks, maar probeer tenminste na enkele jaren kritisch te kijken naar de uitstraling van je website. Passen de afbeeldingen nog? Of ben je bij een andere website iets moois tegengekomen? Overweeg dan om het design van je website te vernieuwen.

Content

De laatste factor die vatbaar is voor veroudering is de factor content (teksten). Je komt het ook zelf weleens tegen als je een website bezoekt en de content is al jaren dezelfde of bevat gegevens die niet meer van toepassing zijn.

Het is een feit dat geschreven content op den duur verouderd. Vaak is deze content dan ook minder actueel, wat een negatief effect kan hebben op je organische posities.

Gelukkig kan het updaten en actualiseren van verouderde content je helpen om de vindbaarheid weer te verbeteren. Hiervoor heb ik eigenlijk maar één advies. Zorg ervoor dat binnen je bedrijf iemand regelmatig de content van je website bekijkt en eventueel laat aanpassen.

Dit is een doorlopend proces en veroudering op dit gebied heb je vooral zelf in de hand.