SEO en Google

WordPress SEO is een belangrijk onderdeel voor een website om hoger in Google te komen.

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimalisation, ofwel zoekmachine optimalisatie.

Wij maken voor al onze websites altijd gebruik van WordPress CMS en kan je dan ook vertellen dat de standaard instellingen niet genoeg zijn voor de zoekmachine optimalisatie van je website.

WordPress echter wel mogelijkheden om de SEO van je website goed in te stellen.

Het is dus voor iedereen mogelijk om hoger in Google te komen.

Waarom SEO belangrijk is

SEO is een erg populair onderwerp geworden de afgelopen jaren. Een website laten maken is voor elk bedrijf, groot of klein een must, maar daarna is het erg verstandig om je website zoekmachine vriendelijk te maken. Steeds meer website eigenaren realiseren zich wat voor effect dit kan hebben op de zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Je kunt via Google betaalde bezoekers binnenkrijgen door te adverteren met Google Ads, maar je kunt via Google ook bezoekers naar je website krijgen via de gratis zoekresultaten.

Om hoog in de zoekresultaten te komen speelt SEO een belangrijke factor. Het kan net het verschil zijn om een top 5 notering te behalen voor een bepaalde zoekterm. Je kunt er veel gratis bezoekers mee naar je website krijgen en elke bezoeker die je gratis binnenkrijgt kan je kosteloos verder helpen met het doel van je website.

Het maakt dus duidelijk een verschil voor je website of de bezoekers via Adwords binnenkomen of via de gratis zoekresultaten. SEO goed uitvoeren is daarom zeker de moeite waard en kan een wereld van verschil zijn voor je website.

Content

SEO begint bij goede content (teksten). Je hebt misschien al gehoord dat een tekst kort en krachtig moet zijn. Maar Google denkt hier anders over. Een webpagina moet voldoende tekst (woorden) bevatten om hoger te ranken. Bovendien moet die content je doelgroep écht interesseren en antwoorden geven op hun vragen.

Zo zet die content aan tot conversie. Het is belangrijk dat je webteksten vlot leesbaar en duidelijk zijn. Titels en tussentitels met relevante zoekwoorden kunnen daarbij helpen.
Titels trekken de aandacht van je lezers, maar ze laten de zoekmachines weten waar ze het meeste belang aan moeten hechten. Plaats daarom je belangrijkste keywords in je titels.

Wij zorgen steeds voor een goede mix van keywords op je website.

Wanneer de belangrijkste zoektermen bepaald zijn is het belangrijk dat ze voldoende voorkomen in je webteksten, zodat de webcrawlers deze als belangrijk en relevant gaan aanschouwen. Je moet ook niet overdrijven met keywords, je tekst moet vot leesbaar blijven. Keyword stuffing wordt zelfs bestraft door Google door je website lager te laten ranken.

Uiteraard moet je website niet alleen relevant zijn voor je bezoekers, maar ook voor de zoekmachines.