Fake webshops
Hoe kom je terecht op een fake webshop?
Wellicht heb jij je vaste webwinkels waar je online je spullen aankoopt. Bekende webshops werken over het algemeen heel correct. Zij sturen jouw bestelling op tijd op. Als het geleverde product niet voldoet kan je het gemakkelijk terugzenden. Je krijgt dan ook je geld netjes terug.
Hoe komen consumenten op deze nepwebshops terecht?
Vaak begint het met een onschuldige klik op een aantrekkelijke advertentie. Misschien ben je op zoek naar een specifiek product en verschijnt er een verleidelijke aanbieding bovenaan de zoekresultaten. Of misschien zie je op sociale media een bekend gezicht dat een bepaald product aanbeveelt.
Een andere sluwe methode is phishing: het ontvangen van een ogenschijnlijk legitieme e-mail van een bekende webwinkel met een onweerstaanbare aanbieding of zelfs dat je een prijs gewonnen hebt. Maar let op, deze e-mails zijn vaak verstuurd door oplichters.
Wat zijn de waarschuwingssignalen?
Wanneer je op een link klikt, beland je soms op een website die een bekende webwinkel nauwgezet kopieert. Let echter op subtiele verschillen in het webadres – een nul in plaats van een letter, bijvoorbeeld.
Een andere valkuil is een ogenschijnlijk legitieme site met een uitgebreid assortiment, maar bij nauwkeurige inspectie ontbreken essentiële details zoals contactinformatie of ondernemingsnummers.
Soms kom je terecht bij een vertrouwde webwinkel die echter producten van derden aanbiedt via dropshipping. Hierbij heeft noch de webwinkel, noch de verkoper het product op voorraad, wat kan leiden tot langdurige wachttijden en onzekerheid over de authenticiteit van het product.
Hoe kunnen deze nepwebshops schade veroorzaken?
Eenmaal slachtoffer van een aankoop bij een nepwebshop zijn de gevolgen divers. Het pakje komt nooit aan, de kwaliteit van het product is ondermaats, bijvoorbeeld een plastieken handtas in plaats van leder. De inhoud van het product wijkt af, bijvoorbeeld een inktpatroon voor je printer met 11 in plaats van 19 ml, de lijst van teleurstellingen is lang.
Bovendien kan je onbewust verstrikt raken in abonnementsvalstrikken, waarbij kleine lettertjes je verplichten maandelijks producten af te nemen. Het is nodig dat consumenten waakzaam blijven en de nodige voorzorgsmaatregelen nemen voordat ze een aankoop doen bij een onbekende online verkoper.